Czym jest pozycjonowanie?


Termin ten posiada różne definicje w internecie. Wynika to z trudności tłumaczenia specyficznej terminologii oraz różnic między rynkami polskim i amerykańskim. Na zachodzie dominuje termin SEO, a u nas utarło się pozycjonowanie.

Czym jest pozycjonowanie?

Jest to ogół wszystkich działań zmierzających do poprawy widoczności i pozycji w wyszukiwarkach.

Dla większości firm oferujących podobne usługi, pozycjonowanie to tylko pozyskiwanie/zdobywanie linków, co w języku angielskim jest wyraźniej zaakcentowane przez termin link baiting.
Jest jeszcze jedno określenie, które musisz znać – SEO. Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki.

Znaczeniowo i zgodnie z sensem, na pozycjonowanie powinno się składać SEO i link baiting, to znaczy, jeśli mówimy o pozycjonowaniu, to powinniśmy mieć na myśli oba te czynniki na myśli.

Pozycjonowanie to SEO i linkbaiting

W praktyce zaś – nie wiedzieć dlaczego – w świadomości pozycjonerów utarło się, że SEO to pozycjonowanie i optymalizacja i dlatego nasza branża nazywana jest branżą SEO.

błędna definicja SEO

Ogólnie przyjęta terminologia w Polsce

Jak to działa i jak to się robi?

W pozycjonowaniu jest niewiele filozofii, ale istnieje mnóstwo niuansów i czynników wpływających na pozycje wszystkich stron. Należy sobie uświadomić, że każda strona nie jest oceniania indywidualnie, tylko na tle wszystkich pozostałych. Dlatego też ingerencja czy zmiana dotycząca jednej strony ma wpływ na pozostałe. Na przykład, jeśli jedna strona zanotuje wzrost z pozycji 16 na 8, to strony z pozycji 8-15 odnotują spadek o jedno oczko. Tych zależności w pozycjonowaniu jest więcej.

Ale JAK?!

Są dwa etapy pozycjonowania, czy też ustalania rankingu (kolejności stron) przez Google.
1. Strona jest analizowana pod względem budowy i zawartości w celu oceny jej wartości przydatności dla świata. Tym zajmują się odpowiednie roboty zapisujące wiele danych o każdej stronie. Poprawą tych analizowanych czynników i eliminowaniem błedów na stronie zajmuje się optymalizacja.
2. Badane są wszystkie zależności pomiędzy stronami, czyli linki. Linki były do niedawna kluczowym elementem pozycjonowania, obecnie nadal są ważne, ponieważ są ważną częścią oceny popularności strony linkowanej i wartości w danym temacie.
Linki mogą przyjmować różną postać – podlinkowanych adresów lub klikalnych słów kluczowych. To klikalne słowo nazywa się anchor i realnie wpływa na pozycję linkowanej strony na słowo kluczowe zawarte w anchorze. Dodatkowo, każdy link ma swoją wagę – uzależnioną od jakości, popularności strony, z której prowadzi, ilości ogólnej linków w swoim sąsiedztwie, itp.
To wielkie uproszczenie pozycjonowania, ale tak najprościej można opisać, czy ono jest i jak to się robi.

Jak się pozycjonuje strony?

Skoro już wiemy, jak działa wyszukiwarka i co analizuje (przypominam: budowę strony, jej zawartość oraz popularność w Sieci poprzez analizę linków do niej prowadzących), czas opisać najprostsze metody pozycjonowania.
Do uzyskania wysokich pozycji potrzeba dobrych treści i zaangażowania internautów odwiedzających naszą stronę. Treści muszą przede wszystkim odpowiadać na pytania stawiane przez użytkowników odwiedzających stronę. Na stronę i treści należy patrzeć nie przez pryzmat prowadzonej działalności, lecz funkcji informacyjnej, którą strona musi spełniać.
Popularność strony mierzona jest ilością i jakością linków do niej prowadzących. Jeśli treści są przydatne, angażujące, to strona będzie często cytowana jako źródło cytatu na innych stronach.
Ponieważ wiele stron nie nadaje się do pozycjonowania, a mimo to agencje podpisują umowy na pozycjonowanie z ich właścicielami, zmuszone są do tworzenia tzw. zaplecza, czyli stron internetowych, z których następnie linkują do strony klienta. Nie jest to polecany ani dobry sposób na pozyskiwanie linków, ale są znacznie gorsze.
Źródeł linków można szukać także wszędzie tam, gdzie pojawiają się internauci zainteresowani tematem, w którym mamy coś do zaoferowania. Na przykład możemy brać udział w rozmowach na forach internetowych lub w społecznościach. Jeśli wyrobimy sobie odpowiedni autorytet, a na stronie będziemy umieszczać przydatne informacje, możemy liczyć, że internauci będą chętnie odwiedzać naszą stronę, a także polecać ją innym. Jeśli po wielu miesiącach do naszej strony nie linkują internauci (i mamy niskie pozycje w wyszukiwarce) może to oznaczać, że strona jest po prostu słaba.

Jak linkować swoją stronę?

Z głową. Rejestrując się na forum internetowym często można wypełnić pole: moja strona internetowa i podać jej adres. Są również fora, na których można wstawiać linki w stopkach postów. To jest dobry sposób na promocję, szczególnie jeśli mamy coś mądrego do powiedzenia. Pisanie postów tylko po to, aby do stopki wkleić link, nie jest dobrym pomysłem. Jest bardzo złym pomysłem, ponieważ dajemy kiepskie referencje swojej stronie.
Link w stopce powinien mieć właściwą budowę i być aktywny. Na ogół jest to budowa:

<a href=”http://adresdomeny.pl”>jakies slowo</a>

W tym miejscu należy się mocno zastanowić, czy rzeczywiście jakieś słowo odpowiada zawartości strony. Często lepiej zamiast słowa kluczowego podać nazwę marki czy firmy.
Miejsc, z których możemy pozyskać linki z niewielką pomocą własną jest bardzo dużo. Nie wszystkie są wartościowe, dlatego linkować należy zawsze z głową.