Raport z audytu SEO


Drogi Kliencie, już wiesz, że potrzebujesz audytu strony internetowej, która źle współpracuje z wyszukiwarką Google. Ale jak wybrać audytora, kiedy co druga oferta firmy/nie-firmy zawiera audyt SEO i wszędzie piszą to samo? Jak wybrać firmę, która zrobi najlepszą analizę SEO i dostarczy fachowych (i konkretnych!) informacji, co i jak należy poprawić? Jak nie wyrzucić w błoto pieniędzy za raporcik z jakiegoś narzędzia, którego jedynym efektem jest kilka wykresów kołowych i ładne graficznie oceny kilku wskaźników?
Który audyt SEO jest najlepszy?
To pytania, które należy sobie zadać zamiast porównywania ofert na podstawie ceny.

Twoja strona jest zoptymalizowana w 49%, a tagi title dostały cenę 3,5/5….

Ogólny współczynnik optymalizacji strony w Google.pl to 21,7%

Powyższe zdania wyjęte z przykładowych  “audytów seo” nie mają żadnej wartości. Co daje wiedza, że strona jest zoptymalizowana w połowie, a tytuły podstron dostały tróję? Wiesz już co i jak poprawić? My też nie.
Audyt SEO składa się z 3 etapów:

  1. analiza serwisu
  2. sporządzenie raportu z analizy
  3. wdrożenie wniosków i zaleceń z raportu

 

Analiza serwisu

Większość tanich “ofert” skupia się na pierwszym punkcie, który nie rozwiązuje problemu ze stroną ani nie jest tym, czego Zlecający oczekuje.
Analiza serwisu obejmuje wiele czynników budowy strony i jej widoczności/interpretacji przez Google. Szczegółowo analizę serwisu omówimy w innym artykule.

fragment raportu SEO z programu WebSite Auditor

Analizę można wykonać przy użyciu kilku programów, a sposób prezentacji danych jest bardzo różny. Do naszych celów takie kolorowe wykresy i słupki mają drugorzędne znaczenie, ponieważ nie niosą ze sobą żadnych konkretnych rozwiązań. To dobre do prezentacji audytu przed dyrektorem finansowym, ale nie nadaje się dla działu programistycznego/wykonawczego. Programista musi wiedzieć konkretnie, co ma robić.

 

Raport z audytu

Raport ma kluczowe znaczenie, ponieważ jego jakość może zaważyć na rzetelności optymalizacji serwisu. Błędne wnioski czy też swobodna interpretacja informacji zawartych w raporcie może przynieść opłakane skutki.
Jako jedna z nielicznych agencji SEO publikujemy fragmenty raportu z audytu, aby nasi potencjalni klienci nie kupowali kota w worku.

Audyt SEO - przykład raportu

Punkt 4.1 dotyczący indeksowania wyników wewnętrznego wyszukiwania składa się z

  • opisu stanu aktualnego (z powyższego screenu usunięto zrzuty ekranu z wyszukiwarki Google),
  • informacji o błędzie,
  • fragmentu dokumentacji Google
  • prostego rozwiązania

Treść, czyli pięta achillesowa sklepów

Konkretne wytyczne zapisane w raporcie nie dotyczą treści lub opisów. Oznacza to, że jeżeli jest zdiagnozowany problem z unikalnością bądź jakością tekstów na stronie, nie piszemy ich od nowa. Treść na stronie jest zagadnieniem wielopłaszczyznowym i na tym etapie (na etapie audytowania strony) content należy do Zleceniodawcy. W „realu” wizerunek firmy można budować poprzez biuro, materiały drukowane, ekspozycję towaru, a w sieci to wszystko należy do roli contentu, czyli treści. O tym, ile warta jest treść można przeczytaj w innym artykule. Jeśli audyt dotyczy sklepu internetowego, w którym problem powielania opisów jest powszechny, staramy się znaleźć kilka możliwych rozwiązań.

fragment analizy karty produktowej dotyczący treści

Czy Audyt SEO jest świętym Graalem i po jego wdrożeniu wskoczymy na wysokie pozycje?

Nie, nie jest złotym środkiem na wszystko. Poprawa optymalizacji strony może znacznie poprawić jej widoczność w wyszukiwarce już po kilkunastu dniach (kwestia zaindeksowania zmian przez wyszukiwarkę), ale nie zawsze tak się dzieje. Strony ukarane przez algorytm mogą dłużej odbudowywać swoją reputację. Poniższy wykres dotyczy strony, która dopiero w 3 miesiące po optymalizacji odzyskała dawny ruch. 

skuteczność audytu seo po algorytmie google panda

Jeśli mam do otrzymanego Raportu pytania, kto może mi pomóc?

Po skończonym Audycie przez miesiąc jesteśmy do dyspozycji Zleceniodawcy, który może pytać o wszystko, co jest w Raporcie. Naszym celem jest również edukowanie, aby Zleceniodawcy rozumieli o co w tym wszystkim chodzi. 

Mam już zrobiony audyt, ale nie wiem czy został zrobiony dobrze.

Nie ma jednego i idealnego audytu dla konkretnej strony i zawsze coś można zrobić inaczej lub lepiej. Możemy pomóc zweryfikować otrzymany audyt firmy trzeciej, czy wykonała go właściwie. 

 

 


O Marek Płatek

Profesjonalnie w SEO od 2006 roku, współtwórca takich marek jak Invisio, Contexto. Aktywny konsultant SEO, AdWords, Analytics.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>