Czy warto prowadzić bloga firmowego? 2


Czy blog firmowy wpływa na pozycjonowanie? WykresKolejny raz Ameryki nie odkryję, jeżeli napiszę, że warto dbać o swoją stronę internetową i często ją aktualizować. Dlatego też zachęcamy w miarę możliwości, aby do statycznych stron internetowych dodawać blogi. Wiele stron firmowych to skończone, małe wizytówki, na których trudno dodawać jakiekolwiek nowe treści. Blog na subdomenie czy w katalogu obchodzi ten problem. Na ile się to opłaca?

Firmowe wizytówki-reklamówki mają cechy wspólne – prezentacja firmy, oferta przedstawiona w punktach i formularz kontaktowy. Tego nie ma jak pozycjonować na słowa kluczowe inne niż nazwa firmy czy nazwisko szefa. Całość treści takiej strony można zmieścić na jednej stronie A4.

Blog pozwala poruszyć tematy, które interesują potencjalnych klientów. To miejsce, gdzie można szerzej odpowiedzieć na nurtujące pytania i wyjaśnić wiele zagadnień. To również miejsce na informowanie o nowościach w branży i kreowanie swojego wizerunku. Blog z racji bogactwa treści może podnieść pozycje wielu interesujących nas fraz, ale posiada jeszcze jedną bardzo ważną cechę, która często jest ignorowana: zwiększa widoczność strony na zapytania z długiego ogona.

Długi ogon, czyli long tail, to nieskończenie długa lista fraz, z których możemy czerpać ruch, a których nawet nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Nie sposób przewidzieć, jakie słowa Internauta może wpisać, jakie popełni literówki, i czy użyje tego samego zapytania powtórnie.

Plusy:

  • Zgarnianie takiego ruchu jest bezpieczne – nie musimy sztucznie linkować strony, aby go zdobyć;
  • informując branżę o nowościach z czasem możemy stać się źródłem tych informacji, co przekłada się na zdobywanie naturalnych linków;
  • pozycjonowanie na frazy poza nazwą firmy staje się realne;
  • częste aktualizacje przyciągają wielu internautów zainteresowanych daną tematyką;
  • strona żyje i buduje wizerunek firmy;

Minusy:

  • czasochłonność;
  • efekt widoczny w długiej perspektywie czasowej;
  • konieczna systematyczność – nie ma nic gorszego od porzuconego bloga z ostatnią notką sprzed 2 lat.

Poniżej kilka wykresów widoczności stron w wyszukiwarce:

Systematycznie prowadzony blog na stronie

Blog prowadzony od kilku miesięcy, kilka wpisów miesięcznie, branża wnętrzarska, ale niszowa, ograniczona.  Wyświetleń w podanym okresie: 36500 na 700 fraz

blog porzucony z braku czasu

Blog przyklejony do małego sklepiku, porzucony z braku czasu i motywacji, branża dekoracyjno-jubilerska. Wyświetleń w podanym okresie: 800 na 40 fraz

 

Strona bez bloga, wypozycjonowana

Wypozycjonowana wizytówka firmowa z branży dekoratorskiej, bez bloga, z niewłaściwą prezentacją produktów. Wyświetleń w podanym okresie: 21000 na 180 fraz

Statyczna strona na joomliStatyczna strona firmowa na darmowym CMS (nie WordPress), bez aktualizacji, przeciętnie wypozycjonowana na 5 słów kluczowych. Wyświetleń w podanym okresie: 1500 na 27 fraz.

Powyższe dane, choć z różnych branż dają ogólny obraz, że jednak warto prowadzić bloga lub chociaż rozbudowany dział aktualności. Nawet jeśli nie przełoży się w spektakularny sposób na wzrost pozycji kilku fraz, to ruch zdobyty z long taila może wpłynąć pozytywnie na konwersję.


O Marek Płatek

Profesjonalnie w SEO od 2006 roku, współtwórca takich marek jak Invisio, Contexto. Aktywny konsultant SEO, AdWords, Analytics.


Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 

2 thoughts on “Czy warto prowadzić bloga firmowego?

  • Sebastian

    Jak ja się ciesze, że coraz więcej osób tak pisze :) – świetnie napisałeś o tych 2 latach i o pracy, jaką wymaga blog.
    Jak sobie pomyślę, ile godzin włożyłem w swój to w tym czasie nie wiem, co mógłbym zrobić :)

  • Marek Płatek Autor wpisu

    Gorszy od braku bloga jest blog nieaktualny, wiele mówi o kondycji firmy.. Są też branże, w których trudno o dobry kontent i częste aktualizacje, ale Internet należy do kreatywnych.