Google Panda i Pingwin – jak się ich pozbyć?


Kara za złe zachowanie pozycjoneraRok 2012 w SEO zdominowały dwa zwierzątka – Panda i Pingwin (Penguin). Są to algorytmiczne kary nakładane na strony internetowe, które łamią określone wytyczne dla webmasterów. Czy można z nich jakoś wyjść i ile to trwa?
Webmasterów interesuje przede wszystkim czas, w którym strona wraca na swoje pozycje. O ile w przypadku Pandy sprawa jest prosta, to Google Penguin wymaga szerszego omówienia.

 

Czym jest Google Panda?

Algorytm PandaPanda jest aktualizacją wyszukiwarki, która analizuje jakość strony bez zagłębiania się w profil linków do niej prowadzących. Ocena jest czysto techniczna i uderza szczególnie w kopie treści (wewnątrz strony), podstrony automatycznie generowane przez system CMS, czyli np. puste podstrony kategorii, podstrony tagów, indeksowane wyniki wyszukiwarki wewnętrznej, etc.
Strona dotknięta aktualizacją Google Panda nagle traci znaczną część ruchu z wyszukiwarki, chociaż najczęściej webmasterzy wskazują spadek pozycji monitorowanych słów kluczowych. Szczegółowa analiza strony pozwala w 99% wskazać przyczyny spadku. Niektóre z błędów są trudne do naprawienia – na przykład wymiana powielonych treści na setkach czy tysiącach podstron, ale bez tego nie ma szans na przywrócenie ruchu na stronie.

Czym jest Google Penguin (Pingwin)?

Google PingwinPingwin jest z kolei aktualizacją wyszukiwarki Google, która analizuje profil linków każdej strony w celu wyeliminowania serwisów pozyskujących linki nienaturalne. W przypadku wykrycia nienaturalnego profilu linków, pozycja tak linkowanej strony zostaje algorytmicznie obniżona.
Nienaturalny profil linków to zagadnienie na osobny artykuł, jednak można w dużym uproszczeniu wskazać, iż w skład profilu wchodzą wszystkie linki kupione bądź pozyskane tylko w celu manipulacji pozycją w wyszukiwarce.

Nie jest prawdą, że każdy link pozostawiony przez webmastera swojej strony jest sztucznym linkiem (są i opinie, że to black hat seo). Opinie takie wyrażają pozycjonerzy, którzy z jednej strony nie bardzo orientują się w rozróżnieniu technik black i white SEO, a z drugiej strony próbują wybielić swoje strategie pozyskiwania linków przez dewaluację jasnych granic między white i black.

Analiza profilu linków na wstępnym etapie jest łatwa i prosta w ocenie, na ile profil linków jest nienaturalny. Dopiero proces eliminowania szkodliwych linków może być czasochłonną i żmudną pracą. Oczyszczenie profilu linków zajmuje z reguły więcej czasu niż optymalizacja strony dotkniętej Pandą.

Ile zajmuje przywrócenie strony na dawne pozycje?

Kara trwa do usunięcia przyczynPytanie to często pojawia się zarówno w naszej korespondencji jak i na forach internetowych, tymczasem wydaje się trochę niewłaściwie postawione. Ale spróbujemy odpowiedzieć i wyjaśnić, jak to z tym Pingwinem jest.
Na samym początku należy sobie uświadomić, że strona dotknięta Pandą lub Pingwinem otrzymała karę za przewinienia, które mogły wpływać na dotychczasową pozycję. To oznacza, że nienaturalny profil linków lub też błędy optymalizacyjne (np. upychanie słów kluczowych, spam w stopce, puste podstrony z upchanymi słowami kluczowymi) pozwoliły na uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Pozycje nienależne, uzyskane sztucznie.
Usunięcie przyczyn kary nie musi zatem spowodować powrót na dawne pozycje i często tak się dzieje.
W przypadku Pandy odzyskanie znacznej części straconego ruchu jest możliwe w relatywnie krótkim czasie – 1-3 miesięcy, co więcej, dobrze poprawiona strona może zyskać na takich wartościach jak średni czas przebywania na stronie czy ilość przeglądanych podstron.
Najbardziej pozycje sprzed kary i po niej różnią się w przypadku Pingwina. Dlaczego? Jeśli wysokie pozycje strony o słabej zawartości zawdzięczaliśmy mocno spamerskiemu profilowi linków, to po jego oczyszczeniu nie ma żadnych podstaw (treści i linków), do tego aby strona “wróciła” na nienależne pozycje. Stąd też mogą się brać przypuszczenia, że z Pingwina nie da się wyjść. Cofnięcie kary w przypadku Pingwina może trwać krócej niż w przypadku Pandy, jednak proces zdobycia wysokich pozycji może wymagać wielomiesięcznych starań o wartościowe linki. I tu, uwaga: samo zdobycie dobrych linków bez oczyszczenia spamu nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
Gdy dobry serwis zostanie zaatakowany przez spamerów i w wyniku prób depozycjonowania pozycje spadną, oczyszczenie profilu linków przy użyciu nowego narzędzia Google do zrzekania się linków może przywrócić poprzednie pozycje w ciągu kilku tygodni. Tego typu sytuacje zdarzają się marginalnie i na ogół ów dobry serwis ma błędy w optymalizacji, które są bezpośrednią przyczyną spadków, jak na przykład w tym wątku na forum. Dlatego przed podjęciem zdecydowanych ruchów należy dokładnie zdiagnozować każdy przypadek indywidualnie.
Wnioski:

  • strona po Pingwinie nie wróci na dawne pozycje, jeśli ją zawdzięczała spamowym linkom i posiada marnej jakości zawartość;
  • strona nie wróci na swoje pozycje, jeśli profil linków nie zostanie oczyszczony;
  • strona nie wróci na dawne pozycje, jeśli profil linków zostanie oczyszczony, a linków wartościowych nie będzie w ogóle;
  • jeśli możesz sobie pozwolić na zmianę domeny, skorzystaj z instrukcji Bartosza Goralewicza.

O Marek Płatek

Profesjonalnie w SEO od 2006 roku, współtwórca takich marek jak Invisio, Contexto. Aktywny konsultant SEO, AdWords, Analytics.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>