Gryfny pomysł na sklep internetowy 1


Banner ze strony głównej serwisu Gryfnie.com

Przytłaczająca większość sklepów, z jakimi przychodzą do nas klienci jest taka sama. To zazwyczaj katalog produktów podzielony na kategorie, podkategorie, modele, a sam podział opiera się w głównej mierze na strategicznych słowach kluczowych “do pozycjonowania”. Zdarza się, że ktoś idąc z duchem czasu instaluje bloga, do niego profile na Facebooku, Twitterze i Google+. Co na blogu? Promocja tych samych produktów ze sklepu i trochę zdjęć kotów. Takie sklepy wegetują w Google, a po każdej aktualizacji algorytmów jest dramat i szukanie winnych.

Niemal dokładnie rok temu pisałem o pozycjonowaniu sklepu internetowego na konkretnym przykładzie, który od koncepcji po wykonanie i promocję zawierał typowe i powszechne błędy. Dziś sklepu już nie ma.

Od dawna powtarzam jak mantrę, że pospolitym sklepom, które nic nie wnoszą do internetowej społeczności jest i będzie coraz trudniej. Że Google nie jest bazarem i że do sprzedaży służy AdWords. Że pijawki zarabiające na ruchu organicznym nie dając nic w zamian są sukcesywnie eliminowane i należy zmienić podejście do zarabiania w Sieci.

 

Przykład prawie idealnego sklepu internetowegoGryfnie.com – sklep z ciuchami i z pomysłem

Gryfnie.com to przykład, jak powinien wyglądać sklep internetowy z odzieżą. To przykład, który pomoże zrozumieć, w którą stronę należy się kierować przy budowaniu koncepcji sklepu.

Misją projektu Gryfnie.com jest promocja ślonskij godki. Wszystkie treści tworzone są w śląskim języku i dotyczą tego co śląskie. Mamy informacje kulturalne, muzyczne, są zapowiedzi imprez, jest słownik ślonski, są przepisy kulinarne. Nie są to teksty pisane przez młodzież na zlecenie za 2zł o wszystkim i niczym, ale faktycznie interesujące artykuły. Temat realizowany jest ciekawie i rzetelnie, co potwierdza ponad 40 tysięcy fanów na Facebooku.

Mamy więc konkretny temat, który jest dobrze opracowany i buduje społeczność potencjalnych klientów. Warto też zwrócić uwagę, że sklep ma twarz. Jego twórcy – dwoje pierzińskich gizdów  – nie kryją się za bezosobową formą marki. Są to żywi ludzie, z którymi łatwiej nawiązać relacje.

A gdzie sklep?

Ze strony głównej mamy łatwe ale i dyskretne przejście do produktów, z możliwością zakupu. Prosta struktura, zaledwie kilka kategorii – dlo babów, dlo chopów, dlo bajtli, inksze, wyprzedane, a co ważne dla oglądaczy – nie ma niepotrzebnego stronicowania i klikania, produkty są doładowywane wraz z ich przeglądaniem. Wygodne?

Do tego duże zdjęcia, przejrzysta grafika ograniczone na minimum. Żadnych krzykliwych sloganów bannerów, migających cudactw.

Wszystko z myślą o wygodzie klienta.

 Strona główna strefy zakupów

Jak gryfnie wypada pod kątem optymalizacji pod Google ?

Serwis postawiony jest na skrypcie WordPress, czyli już na wstępnie mamy dobrą bazę. Sklepy będące klonami oscommerce czy innej Presty potrafią być nieobliczalne w tworzeniu dziwnych struktur, z mnóstwem kopii, przekierowań, dziwnych zakamarków, o których trzeba pamiętać przy optymalizacji.

WordPress z wtyczką Woocommerce i Yoast oznacza, że takie rzeczy jak nagłówki, adresy kanoniczne, przekierowania, stronicowanie rel=prev i rel=next, wszystko jest wdrożone co najmniej poprawnie i prawidłowo.

 

Strona główna

Tytuł strony – Gryfno ślonsko godka – gryfnie.com

czyli temat i marka. Dobrze, że nie “Koszulki sklep, śmieszne, śląskie t-shirty, bluzy damskie – gryfnie.com”

Schemat tytułu ogólnie jest taki – “tytuł artykułu – kategoria – marka”, a produkty “nazwa produktu – marka”. Prosto, bezpiecznie i na temat.

 (raport z seoptimera – seoptimer-gryfnie.com-2013-11-21)

Nagłówki H1

Strona główna bije po oczach aż 11 nagłówkami H1, ale pamiętajmy, że cały serwis został wykonany w HTML5. Pewnie seowiec wykorzystałby “lepiej” inaczej potencjał tytułów. Pytanie tylko po co. To nie jest katalog produktów z 1000 znaków w stopce, która jest zarazem jedynym miejscem na upchanie jakichkolwiek słów kluczowych. Ten serwis łapie ruch z długiego ogona i celuje głównie w grupę tematyczną.

 

Nagłówki H2-H6

Nie ma. Można włożyć nazwy kategorii w H2, skoro H1 zarezerwowano na tytuły artykułów.

Pod tym względem serwis łamie utarty schemat, według którego w H1 umieszczamy nazwę marki, H2 ważne nazwy np. kategorii czy nazwy sekcji, w H3 zaś lądują nazwy produktów czy artykułów.

Brak nagłówków to nie błąd.

 

Podstrony

Podstrony kategorii zawierają uporządkowane zajawki artykułów. Konsekwentnie tytuły artykułów jako nagłówki H1, miniaturka grafiki, krótki wstęp.

(raport z seoptimera – seoptimer-gryfnie.com-2013-11-21 (1))

Artykuły są dostępne po śląsku oraz w tłumaczeniu na polski. Jako że serwis stawia na społeczność, komentarze umieszczamy za pomocą wtyczki Facebooka.

 

Sklep Internetowy – strefa zakupów

Z każdej podstrony można przejść do strefy zakupowej,gdzie dominuje biel i ładne, duże zdjęcia. Wszystko jest przejrzyste i estetyczne. Nie ma elaboratu zawierającego słowa kluczowe, jest tylko lista produktów. Same produkty opisane krótko, dowcipnie i oryginalnie. Jak w każdym sklepie, są powtórzenia, te same zdania w opisach produktów. Ale pamiętajmy, że Geszyft wspiera serwis pełny ciekawej i aktualnej treści, do której produkty są powiązanym dodatkiem.

 (raport z seoptimera – seoptimer-gryfnie.com sklep)

Wydzielona strefa zakupów (gryfnie.com/sklep) wypada przeciętnie w technicznej analizie SEO. Treści mało, skąpe opisy, dużo pola do popisu jeśli chodzi o tytuły i nagłówki. Techniczna optymalizacja nie jest jednak kluczem do sukcesu sklepu. Za nim stoi pomysł i realizacja. Projekt wypełnia swoją niszę i oferuje znacznie więcej niż tylko produkty do kupienia. Dodajmy, produkty stosunkowo unikalne i dobre jakościowo.

 


O Marek Płatek

Profesjonalnie w SEO od 2006 roku, współtwórca takich marek jak Invisio, Contexto. Aktywny konsultant SEO, AdWords, Analytics.


Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 

One thought on “Gryfny pomysł na sklep internetowy

  • Piotr

    Chyba pomyliłeś się w ocenie, że to sklep internetowy.
    http://gryfnie.com/sklep/ – to jest adres ich sklepu, a nie gryfnie.com.
    Gryfnie.com nic mi nie sprzeda.
    Jeśli chciałbym kupić coś przez tę stronę „przypadkiem”, to by się to nie udało. Po pierwszych 10 sekundach szukania sklepu (i tylko dlatego, że napisałeś, iż tam jest) zniechęciłem się. Znalazłem go jakieś 20 sekund później. Gdybym nie wiedział, że jest tam jakiś link do sklepu, to wciąż bym tego nie wiedział.

    Tak się robi tylko wówczas, jak chce się stracić Klienta (albo go nie zyskać).