Optymalizacja tytułów stron


Tytuł wyświetlany na belce przeglądarki, a w kodzie strony widoczny jako <title> w sekcji <head> jest bardzo ważnym elementem budowy całego serwisu. Tytuł zawiera najważniejsze określenie zawartości strony, do której się odnosi.

Zwróć uwagę, że wyszukiwarka Google najczęściej wyświetla tytuł podstrony jako najważniejszy element klikalny na liście wyników wyszukiwania:

tytuł strony jest klikalnym elementem w wynikach wyszukiwania

Tytuł może zostać zmieniony przez wyszukiwarkę w sytuacji, kiedy algorytm uzna, że tytuł jest źle zbudowany – np. zawiera listę upchanych słów kluczowych zamiast logicznego zdania czy krótkiego hasła.

Tytuł może zostać zmieniony również pod wpływem dużej ilości odnośników z innych stron, które linkują na inne hasło, niż zawarte w tytule.

Ogólne zasady budowy tytułów w sklepach internetowych

Sklepy internetowe są szczególnym rodzajem serwisów, w których wiele elementów budowy generowanych jest automatycznie, co stwarza możliwość popełnienia błędów. Najczęściej można spotkać tradycyjne upychanie słów kluczowych, zbędne powtórzenia, czy brak unikalności tytułów.

1. tytuł musi być unikalny

Każda podstrona powinna posiadać swój własny tytuł, aby mogła się wyróżńiać

2. tytuł nie może być powielony

Co wynika z pkt. 1., ale naprawdę nie warto umieszczać tego samego tytułu ze strony głównej na resztę podstron.

3. tytuł musi odnosić się do konkretnej zawartości podstrony.

Choć to kolejna banalna zasada, jest często ignorowana, np. gdy produkt zagnieżdżony w podkategorii kategorii ma tytuł w postaci

<title>Nazwa Sklepu ze słowami kluczowymi – nazwa pierwszej kategorii – nazwa podkateogrii – produkt</title>

Taka postać ma szanse nie wyświetlić się ani w wyszukiwarce ani na belce przeglądarki użytkownika, który zobaczy tylko początkowy fragment.

4. Tytuł powinien być konkretny i raczej krótki

Odnośnie sklepów internetowych jest to punkt niejednokrotnie rodzący wyzwania i kompromisy. Z jednej strony najlepiej zostawić tylko nazwę produktu, ale z drugiej strony można “wzmocnić” pozycje słów kluczowych odnoszących się do nazwy kategorii.

Doskonałym przykładem może być tutaj sklep Leroy Merlin, którego długie tytuły kategorii zawierają tytuł podstrony, słowa kluczowe, nazwę marki, a wszystko to mieści się w przepisowej długości wyświetlania w wyszukiwarce:

5. Nie upychamy słów kluczowych, które stanowią litanię odnoszącą się do całego serwisu.

 

6. Budując strukturę zawierającą nazwę marki i inne słowa kluczowe uzupełniające nazwę konkretnej podstrony, pamiętajmy o kolejności:

<title> nazwa produktu – kategoria – brand</title>

 

7. Nie można zapominać o podstronach “mniej ważnych” – producentach, modelach, wyszukiwarki, etc.

 

Tytuł strony głównej

Najważniejszy tytuł musi przedstawić sklep i jednoznacznie określić, co to jest za strona. Duża i znana marka umieści swoją nazwę na samym początku:

 

Mniej znane marki ale pretendujące do rozpoznawalnych muszą obowiązkowo posiadać swoją nazwę w tytule, choć być może w drugiej kolejności, zaraz po określeniu, co to za sklep:

Powyższy przykład balansuje na krawędzi nieuzasadnionego upychania słów kluczowych, ale skupmy się na schemacie: <title> Sklep z…. – nazwa marki</title>

 

Nieprawidłowy tytuł strony głównej

Przykłady nieprawidłowych tytułów to głównie

  • nadmiarowa ilość słów kluczowych,
  • tytuł niezwiązany z treścią,
  • brak tytułu.
  • na blogach zdarzają się tytuły o wysokim stopniu ogólności lub będące głęboką metaforą.

Manipulowanie słowami kluczowymi może zakończyć się karnym obniżeniem pozycji w wyszukiwarce. Zastosowanie metafory nie niesie ze sobą takiego niebezpieczeństwa, ale rankowanie na konkretne słowa kluczowe będzie trudne.

 

Tytuł Kategorii

Popularne są schematy <title> Nazwa Kategorii – Nazwa Sklepu</title>, <title>Kategoria – Słowo Kluczowe – Nazwa Sklepu</title>,

<title>Nazwa Kategorii</title>

Schematy te są dopuszczalne i możemy je stosować według uznania. Pamiętajmy jednak o kolejności – najważniejsze na początku tytułu, reszta w drugiej kolejności.

 

Tytuł Podkategorii

Złożone struktury sklepu, jeśli są konieczne, również podlegają tym samym zasadom budowania poprawnego tytułu. Schemat <title> Nazwa Podkategorii – Nazwa Sklepu</title> czy <title> Nazwa Podkategorii – Nazwa kategorii – nazwa sklepu</title> będą właściwe, o ile nie namieszamy ze słowami kluczowymi.

Przykład

Sklep sprzedający drzwi może wpaść łatwo w pułapkę nagromadzenia słów kluczowych przez niewłaściwe nazwy kategorii i podkategorii. Jeśli zastosujemy schemat <title> Nazwa podkategorii – nazwa kategorii – nazwa sklepu</title> w odniesieniu do struktury sklepu o nazwie “sklep z drzwiami”, dla kategorii “drzwi wewnętrzne” i dla podkategorii “drzwi wewnętrzne z zamkiem”, to będzie to klasyczne upychanie słów kluczowych ze względu na złe nazewnictwo. Wystarczy zresztą sobie wyobrazić menu na stronie głównej, które wyświetla całą strukturę kategorii… 😉

 

Tytuł Produktu

Wiele zależy od rodzaju sprzedawanych produktów. Bezpieczny i dobry schemat to <title> Nazwa Produktu – nazwa sklepu</title> lub <title>Nazwa produktu – nazwa kategorii</title>

Zbyt długi tytuł powoduje:

– obcięcie w wynikach wyszukiwania;

– “rozwodnienie” wagi każdego ze słów umieszczonych w tytule;

– możliwość (nie)świadomego upchania zbyt dużej ilości słów kluczowych


O Marek Płatek

Profesjonalnie w SEO od 2006 roku, współtwórca takich marek jak Invisio, Contexto. Aktywny konsultant SEO, AdWords, Analytics.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>